رفتن به مطلب

اشنایی با گروه نمایش هوایی Thunderbirds امریکا


ارسال های توصیه شده

Thunderbirds

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/thumb_555px-Thunderbirds_Air_Demonstration_Squadron.pnghttp://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/Tbirdsoverutah.jpg

 

این گروه یک تیم نمایش هوایی متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده است که هم اکنون در پایگاه هوایی Nellis واقع در لاس وگاس مستقر می باشد . این تیم هرساله سفر های متعددی را به سر تا سر نقاط جهان به منظور اجرای نمایش های هوایی انجام می دهد و نام این گروه ( Thunderbirds ) برگرفته از یک موجود اساطیری در فرهنگ بومیان آمریکای شمالی می باشد که از معدود تیم های نمایش هوایی است که هواپیمای جت با سرعت بالاتر نسبت به تعدادی از رقیبان در اختیار دارد . افسرانی که مایل به خدمت در این گروه می باشند ملزم به سپری کردن دو سال وقت برای آموزش هستند که این میزان برای افراد تازه استخدام شده ( به عبارتی سربازان تازه کار ) سه تا چهار سال می باشد . این گروه دریک سال ، بیشتر از 88 نمایش هوایی اجرا نمی کند و همچنین به منظور ترکیب تجربه ها ، هر ساله جایگزینی برای نیمی از افراد آموزش دیده در نظر گرفته می شود . نکته قابل توجه این است که این اسکادران پتانسیل تبدیل شدن به یک واحد رزمی آن هم در مواقع لزوم و نیاز نیروی هوایی را دارد . این تیم از تاریخ 15 فوریه 1974 بخشی از وینگ 57 ام پایگاه هوایی Nellis محسوب می شود و نمایش پرندگان این تیم از سال 1953 تاکنون بیش از 390 میلیون تماشاگر داشته است .

 

تاریخچه

پس از شش ماه تمرین در یک وضعیت غیر رسمی ، پرندگان رعد آسا در تاریخ 25 مه 1953 به عنوان تیم نمایش هوایی در پایگاه هوایی Luke واقع در غرب فینیکس سکنا گزیدند . پس از آن در 13 فوریه 1967 این تیم رسما به عنوان تیم نمایش هوایی USAF انتخاب گردید اما مدتی بعد به طور موقت به اسکادران 30 ام که اسکادران بمب افکن ها بود ، منتقل شد ولی در تاریخ 19 سپتامبر 1985 جایگاه آنان در این اسکادران تثبیت شد . این پایگاه در طول جنگ جهانی دوم بمب افکن B-17 و در جنگ کره بمب افکن B-29 را در خود جای داد و همچنین تجربه نگهداری B-47 و B-52 را نیز به عنوان فرماندهی استراتژیک هوایی دارد.

 

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/F-84F_Thunderbirds.jpg

 

دهه 50 میلادی

 

این دهه که نخستین سال های تشکیل این گروه بود با اولین اجرای این گروه در پایگاه Luke در ژوئن 1953 همراه گردید و در ماه آگوست همین سال این تیم 26 نمایش دیگر را در معرض دید قرار داد . اولین رهبر این گروه سرگرد Richard C. Catledge بود که در میان سال های 1953 و 1954 سکان هدایت تیم را بر عهده داشت و همچنین اولین هواپیمایی که در اختیار آنان نهاده شد ، F-84G Thunderjet بود . از آن جایی که این جنگنده تک سرنشین بود ، برای مقاصد عکس برداری و پرواز افراد VIP در کابین عقب ، از هواپیمای T-33 نیز استفاده شد که در میان سال های 1950 و 1960 در Thunderbirds خدمت نمود . در بهار سال 1955 ، کاپیتان Jacksel M. Broughton جایگزین فرمانده پیشین شد و با تغییر در فرماندهی تغییراتی در نوع هواپیمای این گروه نیز پدیدار شد و اینبار آنان از جنگنده F-84F بهره می بردند و همچنین برای امور پشتیبانی نیز هواپیمای C-119 به این واحد تعلق گرفت اما در ژوئن 1956 بار دیگر هواپیمای این گروه تغییر یافت و آنان به پرنده ی جدیدی به نام F-100C مجهز گردیدند که توانایی پرواز با سرعت مافوق صوت را داشت .

دهه 60

 

در سل 1961 بنا بر مقررات FAA این تیم از اجرای مانور تخصصی خود ( که بصورت شیرجه به سمت زمین یا سمت تماشاگران شیرجه رفته و سپس با ارتفاع گرفتن همراه است ) منع شد . یک سال بعد این تیم بار دیگر هواپیمای خود را تعویض نمود که این بار هواپیمای جدید F-105 بود اما پس از انجام شش نمایش با این هواپیما تصمیم بر این شد تا بار دیگر از F-100 استفاده شود و این بدلیل نقص های F-105 بود که در یکی از نمایش ها منجر به مرگ سروان Gene Devlin شد . اعلام شد که تا سال 1967 ، این گروه تاکنون 1000 پرواز نمایشی انجام داده است . در سال 1969 این اسکادران تصمیم گرفت تا هواپیمای F-4E را به خدمت بگیرد و این زمانی بود که تیم نمایش هوایی نیروی دریایی ( Blue Angels ) نیز همین تصمیم را اتخاذ نمود و F-4J را به خدمت گرفت .

 

دهه 70

 

با توجه بحران نفتی در سال 1973 ، پرنگان رعد آسا تنها شش پرواز نمایشی را به اجرا درآوردند و به دلیل مشکل ذکر شده هواپیماهای این گروه مدت ها زمین گیر بودند . اما در سال 1974 برای کاهش هزینه ها تصمیمات بر آن شد تا به جای استفاده از فانتوم از هواپیمای T-38 استفاده شود .

 

دهه 80

 

در سال 1982 حادثه ناگواری برای خلبانان این گروه در حین انجام مانور به وجود آمد که در طی این حادثه ، این اسکادران 4 خلبان خود را از دست داد که عبارت بودند از : سرگرد Norman L. Lowry ( لیدر ) ، کاپیتان Willie Mays ، کاپیتان Joseph N. Peterson و Mark Melancon که علت حادثه نقص مکنیکی هواپیمای شماره 1 اعلام شد . پس از این حادثه به مدت شش ماه فعالیت این گروه به حالت تعلیق درآمد و پس از شش ماه آنان فعالیت خود را اینبار با هواپیمای F-16A از سر گرفتند . ( این مدل در سال 1992 به مدل C ارتقا پیدا کرد ) . شایان ذکر است که این گروه جز اولین اسکادران نمایشی ایالات متحده بود که در یک کشور کمونیستی ( چین ) نمایشی را به اجرا در آورد و این اتفاق در سال 1986 به وقوع پیوست .

 

دهه 90

 

در سال 1990 این تیم 3000 امین نمایش هوایی خود را به اجرا گذاشت و در سال 1991 سفرهای خارجی این اسکادران برای پرواز نمایشی در کشورهای سوئیس ، لهستان و مجارستان آغاز گردید . پس از آن در سال 1996 باردیگر به خارج از آمریکا سفر کرد که این کشورها شامل : رومانی ، بلغارستان و اسلوونی بودند و همچنین در همین سال این تیم در مراسم افتتاحیه المپیک آتلانتا نمایشی را به اجرا گذاشت .

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/800px-Tbirdsoppknifeedge.jpg

 

سال 2000 به بعد

 

در سال 2005 بار دیگر فعالیت این گروه به صورت موقت متوقف شد و این به دلیل این امر بود که در طی اجرای نمایش در دسته الماس دو هواپیمای شماره 3 و 4 دچار برخورد نسبتا جزئی با یکدیگر شدند و پس از این حادثه خلبانان در طی مانور در فرمیشن الماس بیشترین احتیاط را به خرج می دهند . در ژوئن 2005 اولین خلبان زن این گروه با نام Nicole Malachowski برای پرواز به خدمت این گروه درآمد و سپس برای پرواز با هواپیمای شماره 3 انتخاب شد و همچنین در سال 2007 نیز یک خلبان زن دیگر به نام Samantha Weekes برای پرواز با هواپیمای شماره 6 به جمع پرندگان رعدآسا پیوست .

 

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/060508-thunderbirds-full.jpg

 

 

 

هواپیماهای این گروه از ابتدا تا کنون

هواپیمای مورد استفاده در نمایش

 

 

F-84G Thunderjet / از سال 1953 الی 1954

 

F-84F Thunderstreak / از سال 1955 الی 1956

 

F-100C Super Sabre / از سال 1956 الی 1963

 

F-105B Thunderchief / سال 1964

 

F-100D Super Sabre / از سال 1964 الی 1968

 

F-4E Phantom II / از سال 1969 الی 1973

 

T-38 Talon / از سال 1974 الی 1981

 

 

 

F-16

 

F-16A/B Fighting Falcon

 

F-16C/D Fighting Falcon Block 32

 

F-16C/D Fighting Falcon Block 52

 

 

 

ترابری

 

در حال حاضر C-17 Globemaster III

 

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/701px-Tbirdscrossoverbreak.jpg

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/Thunderbirds_Lockheed_T-33_Shooting_Star2C_Chino2C_California.jpg

 

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/800px-Tbirdsreflectionpass.jpg

منبع: میلیتاری پارسی

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

×
×
  • اضافه کردن...